Bakış açılarını çoğaltmak

    TEGET Mimarlık tarafından dönüştürülen ve yeniden işlevlendirilen YKKS, uzun süren bir renovasyonun ardından 2017 sonunda yeniden açıldı. Fotoğraflar: Cemal Emden

    İstanbul’un en canlı akslarından İstiklal Caddesi’nde 1964 yılından bu yana faaliyet gösteren Yapı Kredi Kültür Sanat (YKKS), uzun süren bir renovasyonun ardından, aksın geleceğine dair tartışmaların alevlendiği 2017 sonunda yeniden açıldı. TEGET Mimarlık tarafından dönüştürülen ve yeniden işlevlendirilen yapı, 1958 yılında Paul Schmitthener tarafından tasarlanmıştı.

    Yapının renovasyon sürecinde barındırdığı nitelikli yapılarla her gün binlerce ziyaretçisine özgün bir mekan deneyimi sunan İstiklal Caddesi’nde, bu özgün deneyimi hapsolduğu zemin kattan üst katlara taşımak hedeflenmiş. Tasarımcıları projeyi anlatıyor:

    “Yeni bir bina olmakla birlikte YKKS, Paul Schmitthener’in 1958 tasarımı yapısının bir nevi dönüşümü olarak nitelendirilebilir. Kütlesi, cephe düzeni, kat hizaları ile dikey taşıyıcıları aynen tutularak, meydana baktığı noktada binanın içi boşaltıldı. Bu boşluk, YKKS’nin sırasıyla kitabevi, müze, sergi salonu, performans salonu, kütüphane ve son olarak yayınevi işlevlerini; rampalar dizisiyle birbirine bağlayarak kamusal bir hat, bir ara mekan oluşturuyor.”

    “Binanın kitabevi, sergiler ve salon arasındaki dolaşımı bir canlının iç yapısı gibi meydan tarafından izleyenler için sergilenebilirken, binaya tırmanan izleyiciye çeşitli işlevler arasındaki seyahatinde İstiklal Caddesi ve Galatasaray Meydanı’nı farklı açı ve yüksekliklerden tecrübe etme fırsatı sunuyor. Bunlarla birlikte en can alıcı duraklardan birini, YKKS koleksiyonundaki en önemli eser; İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli tutuyor. Heykel burada yapının olduğu kadar, meydanın ve kentin de bir parçası haline geliyor. Son olarak; korunan cepheler, orijinal yapının hatırasına saygı gösteriyor ve toplumsal belleğe hitap ediyor.”

    “Bu süreçte; kamuya açık bir kültür sanat merkezini fiziksel olarak da etrafındaki kentsel dokuya eklemek, dolayısıyla kentsel dokuyu da merkezin iç mekanına katmak; böylelikle tecrübeleri, bakış açılarını ve olasılıkları çoğaltmak ana motivasyon olmuştur.”